۱ آبان

اتاق فکر رسانه ای و تبلیغاتی

مفهوم زیر بناییِ “اتاق فکر رسانه ای” در کشور ما، با وجود اهمیت راهبردی و تاثیر گذاری عمیق در زمینه های: طراحی ایده، ارائه راه حل اجرایی، تسریع و تسهیل فرایندهای تولید و پخش، ایجاد خلاقیت و افزایش رقابت پذیری سازمان های رسانه ای، آنچنان که که بایسته است، مورد توجه مدیران واقع نشده است و اتاق های فکر رسانه ای که اکنون در حال فعالیت هستند نیز از پایه ای مستحکم، علمی و هدفمند، بهره نمی گیرند.
در بسیاری از نمونه ها، عنصر مخرب رفع تکلیف و بسندگی در فرایند ایجاد یک اتاق فکر سازمان رسانه، تنها علت و پشتوانه های تشکیل آن است و آنچه مفقود است، مبانی علمی، تحقیقات و پژوهش های منسجم است.
در این نوشته، سعی نگارنده بر آن است که با برشمردن تعدادی از عناصر اساسی و مرتبط با مفهوم “اتاق فکر رسانه ای” ،چراغی هر چند کوچک و کم فروز پیش پای علاقمندان، پژوهشگران و فعالان حوزه رسانه، تبلیغات و برندسازی روشن کند.  لازم به ذکر است که هر کدام از عناصری که بدان اشاره خواهد شد، نیازمند واکاوی و پژوهش های نظام مند است و امید است با پرداختن علمی و هدفمند به آنها، مسیر حرکت راهبران رسانه و فعالان این عرصه، روز به روز روشن و پیشرفته تر شود.

 

عناصر اساسی، بایسته ها و زمینه های تحقیقاتی مرتبط با مفهوم “اتاق فکر رسانه ای” :

  • فرایند دریافت ایده ها از اعضای اتاق فکر
  • چگونگی ترکیب و هم افزایی ایده های اعضای اتاق فکر
  • ارائه مکانیزم اصلاح ایده ها
  • ارائه مکانیزم بارورسازی ایده ها
  • شیوه طراحی مساله رسانه ای
  • تکنیک های کشف مسائل رسانه ای
  • مکانیزم جهت دهی هوشمندانه در فرایند ایده پردازی
  • چگونگی مساله محور ساختن فضای اتاق فکر
  • شرایط فیزیکی استاندارد اتاق فکر
  • طراحی مقررات ارتباطی اعضای اتاق فکر
  • شرایط گزینش راهبر اتاق فکر
  • مکانیزم نظارت بر تصمیم گیری های اتاق فکر
  • برنامه زمانی بهینه حضور اعضا در جلسات اتاق فکر مبتنی بر نظرات همه اعضا
  • پروتکل امتیاز دهی و سنجش کیفی اعضای اتاق فکر
  • شیوه نامه ارتقای اعضای اتاق فکر
  • مکانیزم استخدام اعضای اتاق فکر در نهادهای رسانه ای
  • ساختار پرداخت حقوق و دستمزد اعضای اتاق فکر
  • استراتژی اعتمادسازی میان اعضای اتاق فکر و سایر کارکنان و مدیران سازمان رسانه
  • مکانیزم حرکت از مساله تا راه حل رسانه ای
  • ارائه تعریف دقیق از مفهوم و ویژگی های راه حل رسانه ای
  • مکانیزم ایجاد بانک اطلاعاتی اتاق فکر
  • محدودیت تعداد نفرات اتاق فکر و مکانیزم افزایش و کاهش
  • مقررات ارتباط با اتاق های فکر دیگر
  • همکاری و ارتباط اتاق فکر با رییس سازمان رسانه
  • استراتژی تبدیل اتاق فکر رسانه ای به یک سازمان یادگیرنده و به روز
  • مکانیزم بهره گیری اعضای اتاق فکر از اطلاعات رشته های مختلف علمی
  • روش تحقیق اعضای اتاق فکر در مواجهه با مسائل رسانه ای
  • مکانیزم آموزش اعضای اتاق فکر در زمینه مبانی فنی و تکنیکال رسانه
  • آموزش اعضای اتاق فکر در زمینه مباحث هنری
  • آموزش اعضای اتاق فکر در زمینه مباحث اقتصاد رسانه
  • مکانیزم بهره گیری از فضاهای جغرافیایی متنوع برای جلسات با هدف انگیزه بخشیدن به اعضای اتاق فکر
  • ارائه امکانات و عناصر فنی مورد نیاز در فضای اصلی جلسات اتاق فکر
  • شیوه نامه طراحی هنری اتاق جلسات با هدف تاثیر روانی بهینه بر اعضا
  • مکانیزم پیاده سازی تکنیک های به روز مدیریت زمان در اتاق فکر
  • تعیین چارچوب وظایف راهبر و اعضای اتاق فکر

 

امیرحسین ثابتی – دنیای تبلیغات

دیدگاه شما

  • یکی از جدیدترین روش های بازاریابی اینترنتی، ویدئو […]
  •   دوستان عزیز حتما توصیه می کنم این مقاله خوانده […]
  • در ابتدای هر پروژه، هر طراح گرافیک با تعدادی از […]
  • این کلمه دو بار در یک آیه به کار رفته است.صِبْغَةَ […]
  • آیا لوگوی شرکت شما خوب است یا ضعیف؟ اگر یک بوکسور از […]
  • شرکت های بزرگ و کوچک و فروشگاه هایی که میخواهند به کسب […]
  • وقتی هر روز از منزل به قصد دانشکده و یا جاهای دیگری که […]
  • سه راه برای رسیدن به موفقیت
    همه ی انسان ها خواهان موفقیت اند. من و شما هم همینطور […]
  • در عصری که ما زندگی می کنیم، شاهد نرخ سرسام آور […]
  • استیو جابز در ۲۴ فوریه سال ۱۹۵۵ در سان فرانسیسکو از […]
  • جفری پی. بزوس در آلبورک در ایالت نیومکزیکو به دنیا […]
  • در قسمتی از وصیتنامه نوبل آمده: تمام دارایی‌ام طبق […]
  • کارلوس گوسن؛‌ مدیر کمپانی نیسان ژاپن و رنوی فرانسه […]
  • هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۴
    تکنولوژی
    یک مؤسسه پژوهش در حوزه فناوری، ارزشی برابر با ۴۲ […]
  • تکنولوژی
    فناوری لای‌فای که در حقیقت جایگزینی برای وای‌فای با […]
  • تکنولوژی
    مودم‌های نوری جدید ناساکه قرار است در سال ۲۰۲۰ در […]