۱۶ شهریور

بیوگرافی کارلوس گوسن

کارلوس گوسن؛‌ مدیر کمپانی نیسان ژاپن و رنوی فرانسه
کارلوس گوسن نمونه کامل مدیری است که با آشنایی کامل از فرهنگ های مختلف، بازارهای چند ملیتی را شناسایی کرده و با استفاده از خرد و دانش بالای خود نبض هر یک از این بازارها را در اختیار خود گرفته است. مدیری که خود متولد آمریکای جنوبی است، کار رسمی خود را در اروپا آغاز کرده و اوج شهرتش را در آسیا تجربه نموده و حال هر هفته بین سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا در حال سفر است تا مبادا از تجربیات دیگران عقب بماند
زندگی نامه کارلوس گوسن :
تاجر و مدیر ارشد اجرایی فرانسوی، لبنانی-برزیلی تبار است. کارلوس گوسن دانش‌آموخته مدرسه پلی‌تکنیک پاریس و مدرسه عالی معدن می‌باشد. وی فعالیت خود را از شرکت میشلن (بزرگترین تولیدکننده تایر اتومبیل در اروپا) در سال ۱۹۸۱ آغاز نمود و در طول ۱۸ سال فعالیتش در این کمپانی، در کارخانجات مختلف میشلن در سرتاسر جهان اشتغال داشت.
در سال ۱۹۸۴ در حالی‌که تنها ۳۰ سال داشت، به ریاست بخش تحقیق و توسعه میشلن منصوب شد. یک سال بعد به مدیرعاملی میشلن آمریکای جنوبی رسید. در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره میشلن آمریکای جنوبی انتخاب شد و در پی خریداری گودریچ تایر کمپانی توسط میشلن، با حفظ سمت قبلی، ریاست این شرکت را نیز در دست گرفت.
غصن در سال ۱۹۹۶ از سوی شرکت خودروسازی رنو به‌عنوان معاون مدیرعامل رنو آمریکای جنوبی منصوب گردید. سال ۱۹۹۹ در پی خریداری ۳۶٫۸٪ درصد از سهام شرکت نیسان توسط رنو، غصن با حفظ سمت در رنو، در ماه ژوئن ۱۹۹۹ به‌عنوان مدیر عملیات نیسان، فعالیتش را در این شرکت آغاز نمود.
در ژوئن ۲۰۰۰ به ریاست شرکت و در ژوین ۲۰۰۱ به مدیرعاملی نیسان منصوب گردید. هنگامی‌که غصن سکان هدایت این شرکت ژاپنی را در دست گرفت، نیسان بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بدهی داشت و از ۴۸ مدل خودرویی که تولید می‌کرد، تنها ۳ مدل سود دهی داشت.
عملکرد وی در نیسان چنان چشمگیر بود، که در سال نخست سود خالصی معادل ۲٫۷ میلیارد دلار را عاید کمپانی کرد و تا سال ۲۰۰۵ کلیه بدهی‌های نیسان را پرداخت نمود.
در ماه مه سال ۲۰۰۵ کارلوس غصن بعنوان مدیرعامل شرکت رنو نیز منصوب گردید و نخستین فردی بود که بطور همزمان، مدیریت دو کمپانی موجود در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ را بر عهده داشت. وی در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲ در حالی‌که مدیر عامل اجرایی و ریاست هیئت مدیره شرکت‌های رنو، نیسان و رنو-نیسان آلیانس را در دست داشت، به‌عنوان نایب رییس هیئت مدیره شرکت آوتوواز نیز منصوب گردید.
پدربزرگ گوسن، بیچاراگوسن، در سیزده سالگی از لبنان به برزیل مهاجرت کرد و در منطقه ای دور افتاده نزدیک مرز برزیل و بولیوی ساکن شد. وی در زمینه صنعت لاستیک کار می کرد و سرپرستی یک کمپانی را که عمده کارش خرید و فروش محصولا کشاورزی بود، برعهده گرفت اما پسرش، پدر گوسن، نیز «پورتوولو» را به عنوان محل سکونت خود برگزید و با یک نیجریایی لبنانی تبار ازدواج کرد.
کارلوس، مقطع دبیرستان را در لبنان به اتمام رسانده و سپس به دبیرستان «استانیسلاس» فرانسه رفت و در سال ۱۹۷۸ از «اِکُل پلی تکنیک» در رشته مهندسی معدن فارغ التحصیل شد. او پس از فارغ التحصیلی، ۱۸ سال در بزرگترین شرکت تولید کننده تایر موسوم به «میشلن» کار کرد و پس از آن، در چند کارخانه کشور فرانسه به فعالیت پرداخت و در سی سالگی، به سِمت مدیر اجرایی شرکت میشلن در آمریکای جنوبی منصوب شد؛ شرکتی که تحت تاثیر تورم شدید در برزیل در آستانه نابودی و ورشکستگی قرار داشت.
او با تشکیل گروه های چند نقشی مدیریتی توانست اقدامات سودمندی در کشورهای فرانسه، برزیل و دیگر ملیت ها در بخش آمریکای جنوبی انجام دهد. تجربه او در کشور چند فرهنگی برزیل، زمینه ساز بنیانگذاری شیوه مدیریتی چند فرهنگی با تاکید هر چه بیشتر بر روی تفاوت ها و گوناگونی ها به عنوان یک سرمایه اصلی در عرصه تجارت شد.
گوسن خود در جایی می گوید: «درست است که مشترکات، آسایش آدمی را فراهم می آورد اما از تفاوت ها نیز می توان درس های زیادی آموخت.» این بخش از شرکت ظرف مدت دو سال به سوددهی بازگشت. بعد از پایان ماموریت گوسن در آمریکای جنوبی، او همراه با خانواده به «گرین ویل» کالیفرنیا نقل مکان کرد تا مدیرعامل میشلن در آمریکای شمالی شود.
در اواخر دهه ۱۹۹۰ کمپانی نیسان ژاپن به پایان عمر خودش نزدیک شده بود و سهامداران این شرکت تصمیم گرفتند برای فرار از این وضعیت بحرانی، سهام خود را بفروشند و شرکت رنو با خرید درصدی از سهام این کمپانی سعی کرد تا آن شرکت را از وضعیت بحرانی نجات دهد؛ پس رسما با خرید ۳۷ درصد از سهام، اعلام کرد که قصد دارد مانع ورشکستگی کامل نیسان شود
در سال ۱۹۹۹ گوسن برای نوسازی و نجات نیسان به ژاپن فرستاده شد و پس از یک سال تحقیق در ژاپن، در ژوئن ۲۰۰۰ رسما مدیریت کمپانی را برعهده گرفت و متعهد شد که در عرض دو سال مجددا نیسان را به همان توانمندی گذشته بازخواهد گرداند. برای بسیاری این صحبت تنها یک شعار بود اما آنان که او را می شناختند، به خوبی به تحقق این مسئله ایمان داشتند.
زمانی که گوسن به کمپانی نیسان رفت، این کمپانی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بدهی داشت و تنها سه مدل ماشین از مجموع ۴۸ مدل این کمپانی به سوددهی رسیده بودند و با این حساب، نجات این کمپانی بیشتر به یک «ماموریت غیرممکن» شباهت داشت تا طرحی موفق؛ اما گوسن اعلام کرد که تا سال ۲۰۰۵ میزان بدهی های این شرکت را به صفر خواهد رساند.
مشابه عملکردش در رنو این بار نیز او هزینه های اضافی را حذف کرد؛ بنابراین با تعطیلی بسیاری از شعبات راکد و کاهش بسیاری از هزینه های داخلی و مخارج رسمی کمپانی، توانست با مدیریت جدی و توانمند خود، در آغاز هزاره سوم روزنه امید را نشان دهد. او تعداد نیروهای این کمپانی را از ۱۴۰۰۰۰ نفر به ۱۲۵۰۰۰ نفر کاهش داد و ضمنا با تمام قطعه سازان قطع ارتباط کرد.
در مدت زمان کوتاهی گوسن به مشهورترین چهره در ژاپن تبدیل شد، آنها که سن و سال بیشتری داشتند او را با افسانه های کهن ژاپنی مقایسه می کردند و توانایی او را خارج از توانایی یک انسان معمولی می دانستند. ظرف مدت یک سال سود خالص نیسان به ۲٫۷ میلیارد دلار رسید.
گوسن می گوید: «حال به مدد دستاوردهای احیای این شرکت خودروسازی، رقم کارگران به ۱۴۰ هزار نفر بازگشته و در ضمن ۷۰ هزار نفر در چین برای نیسان کار می کنند.»
او به تازگی در مصاحبه ای با روزنامه نگاران خارجی در توکیو گفت: «اگر در کوتاه مدت چیزی را فدا نکنید، در بلندمدت جریان نقدینگی به شرکت باز نخواهد گشت. ولی ما عملگرا و واقع بین شدیم و حالا تعدادی پرسنل داریم که همگی درآمد و انگیزه بیشتری برای کار دارند و کمتر نگران آینده هستند.»
وی همچنین از «تعهد رعب انگیز» ژاپنی ها نسبت به شرکت هایشان می گوید و خاطرنشان می کند که چنین تعهدی را در هیچ کجای دنیا ندیده است. او می گوید: «من در برزیل، آمریکا و چند کشور اروپایی کار کرده ام ولی هرگز ملتی را ندیده ام که به اندازه ژاپنی ها اینقدر فداکارانه خود را وقف شرکت شان کنند.»
در اکتبر سال ۲۰۰۱ زندگینامه وی چاپ شد که در اولین ماه فروشش ۱۵۰ هزار نسخه از آن فروش رفت و پرفروش ترین کتاب آسیا نام گرفت. در سال ۲۰۰۲ او معاون کمپانی بزرگ «رنو – نیسان» و همچنین عضو هیئت مدیره رنو شد و در آوریل ۲۰۰۵ مدیریت کمپانی رنو را برعهده گرفت.
براساس نظرسنجی های انجام شده در جراید تخصصی اتومبیل در سراسر دنیا، کارلوس گوسن بانفوذترین فرد در صنعت خودروی دنیا در سال ۲۰۰۵ شد و مجله «فوربس» نیز به او لقب «سختکوش ترین مرد در عرصه تجارت جهانی خودرو» را داده است. رسانه های ژاپنی در مورد او می گویند که این مرد از صبح زود تا پاسی از شب کار می کند؛ بنابراین او را مرد «مهارنشدنی» می نامند.
در سال ۲۰۱۱ و در جریان یک همه پرسی در ژاپن با این سوال که «مایلید چه کسی سکان کشور را به دست بگیرد؟» او رتبه هفتم را کسب کرد؛ در حالی که باراک اوباما رتبه نهم و نائوتوکان، نخست وزیر پیشین ژاپن، رتبه نوزدهم را کسب کردند اما خود او بارها و بارها اعلام کرده است که هیچ سمت و سوی سیاسی نداشته و قصد ورود به عرصه سیاست را ندارد.
در سال ۲۰۱۲، میزان درآمد خالص او از مسئولیت هایش در رنو، ۲,۷۲۸,۳۵۶ یورو اعلام شد! گوسن در حال حاضر موضوع پایان نامه های دانشگاهی و مقالاتی است که دانشجویان سراسر جهان در زمینه مدیریت و کسب و کار می نویسند. سایت Cyberessays.com بخشی را به مقالاتی اختصاص داده است که درباره گوسن و شیوه مدیریتی اوست. او تاکنون چندین جایزه در زمینه مدیریت چند ملیتی و مشارکتی دریافت کرده است.

امید پنهانی هستم گرافیست ، چندین سال است در زمینه هایی ماننده طراحی گرافیکی ،فیلم و انیمیشن و … فعالیت می کنم. و آماده ارائه خدمات حرفه ای در این زمینه می باشم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • برای مدیریت یک شرکت موفق، یک موسسه‌ی بزرگ و یا هر […]
  • یکی از جدیدترین روش های بازاریابی اینترنتی، ویدئو […]
  • بهتر است وقت بگذارید و یک ویدیو کامل و خوب تهیه کنید و پس از تهیه کردن یک ویدیو مناسب با کسب و کار تان سریعا آن را در طراحی سایت خود قرار دهید و هم چنین می توانید آن را در شبکه های اجتماعی مختلفی که در انها اکانت و صفحه دارید نیز منتشر کنید و مطمئن شوید که دیگران آن را می بینند و این از بهترین راههای بازاریابی اینترنتی است . […]
  • امروزه گرافيك بعنوان يكي از مهمترين عوامل تبليغ ، پيام […]
  • امروزه استفاده از ویدیو های تبلیغاتی به جای تصاویر […]
  • ده ویژگی و یک برداشت
    ۱۰ ویژگی که ما را به آدم‌های غیرجذاب تبدیل می‌کند و […]
  • وقتی هر روز از منزل به قصد دانشکده و یا جاهای دیگری که […]
  • قرارداد کارمُزدی یا حق‌الزحمه‌ای یا فری‌لنس، گونه‌ای […]
  • یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار، تبلیغات است. […]
  • آلبرت اینشتین در ۱۴ مارس ۱۸۷۹ میلادی در ساعت ۱۱:۳۰ صبح […]
  • کارلوس گوسن؛‌ مدیر کمپانی نیسان ژاپن و رنوی فرانسه […]
  • ویلیام هنری گیتس مشهور به بیل گیتس، در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ […]
  • فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده بریتانیایی و مدیر […]
  • تکنولوژی
    چه بخواهید متنی را ترجمه کنید یا بخواهید با کامپیوتر […]
  • تکنولوژی
    گروهی از پژوهشگران شبکه های نوری دانشگاه لندن کالج […]
  • هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۴
    تکنولوژی
    یک مؤسسه پژوهش در حوزه فناوری، ارزشی برابر با ۴۲ […]