10 می

۲۰ پرسشی که باید از سفارش‌دهندگان طراحی لوگو پرسید

در ابتدای هر پروژه، هر طراح گرافیک با تعدادی از سوال‌های گوناگون روبروست. اطلاعات دقیق درباره‌ی مشتری، راهی است به سوی اجرای یک پروژه موفق که می‌توانیم با استفاده از آن دورنمایی واضح از ساختار کاری که می‌بایست انجام گیرد داشته باشیم. با کنار هم قرار دادن پاسخ‌های این پازل می‎توان از خطاهایی مثل طولانی شدن روند کار، از دست دادن سفارش، دو یا چندباره کاری و بروز خطا به علت کمبود اطلاعات جلوگیری کرد. به عنوان مثال: زمان تحویل کار، خواسته‌های سفارش‌دهنده، موارد استفاده از اثر خلق شده و ….
طراح گرافیک در این بخش از کار با پرسش‌هایی که بخشی از آن به تجربه، مهارت، اشتباهات سفارش‎های قبل و … مربوط است، اقدام به پرسیدن سوال‌هایی به صورت شفاهی یا حتی مکتوب از سفارش دهنده می‌کند. اهمیت نوع، روش بیان، توالی سوال‎ها، یا حتی درستی آنها بستگی به مهارت طراح و شناخت او از جامعه کاری، فرهنگ جامعه‌ی سفارش دهنده، استفاده از لغات تخصصی آن حوزه‌ی کاری و حتی استفاده‌ی صحیح از زبان بدن دارد. در این مبحث سعی شده به طرح مجموعه سوال‎های یک جلسه مذاکره بین طراح گرافیک و سفارش‌دهنده پرداخته شود. از این سوال‌ها می‌توانید برای سفارش طراحی لوگو، پوستر و دیگر تولیدات گرافیکی استفاده کنید. نکته مهم تهیه‌ی لیستی چاپ شده و مکتوب با ذکر نام سفارش دهنده و پاسخ‌های وی در مورد سفارش است. سفارش‌های شفاهی باعث بروز مشکلاتی در حین کار خواهد شد. در انتها، این لیست باید به تایید هر دوسوی قرارداد یعنی سفارش‌دهنده و سفارش‌گیرنده برسد.
پرسش‌های مرتبط با شرکت یا حوزه فعالیت سفارش دهنده:
۱– خدمات یا کالای ارائه شده توسط شرکت‌تان را چگونه توصیف می‏کنید؟
۲– اهداف بلند مدت شرکت شما چیست؟
۳– چرا به لوگوی جدیدی نیاز دارید؟ اگر لوگوی دیگری دارید، علت سفارش دوباره شما چیست؟
۴– رقبای اصلی شما چه کسانی (چه شرکت‌هایی) هستند؟
۵– عامل تمایز شما از رقبایتان چیست؟
۶– محدوده سنی گروه هدف و مصرف کنندگان شما چیست؟
سوال ۶ منجر به تاثیرگذاری و القاء حسی مناسب با ساختار لوگو در بیننده می‌شود.
پرسش‌های مربوط به پروژه:
۷– آیا شرکت شما یک تگ لاین (tagline) دارد؟
اگر جواب مثبت است، آیا علاقه دارید که از تگ‌لاین‌تان در کنار لوگو استفاده کنید؟
۸– آیا تصویر ذهنی خاصی از لوگویتان دارید؟
۹– آیا به رنگ خاصی علاقه دارید؟ آیا برند شما رنگ خاصی دارد؟
۱۰– از چه رنگی نمی‌توانیم استفاده کنیم؟
۱۱– اگر قرار باشد لوگوی شرکت‌تان را توصیف کنید از چه صفتی استفاده می‌کنید؟
۱۲– می‌خواهید چه پیام یا حسی به وسیله لوگوی شما به بیننده القاء شود؟
۱۳– ترجیح می‌دهید که لوگوی شما تایپ فیس باشد یا دست نویس؟
۱۴– از چه تایپوگرافی‌ای خوشتان می‎آید؟
مثال: اسکریپت، ضخیم، نازک، دست‌نوشت یا طراحی حروف
۱۵– از لوگوی شما قرار است کجا استفاده شود؟
مثال: چاپ، وب و …
۱۶– کاربرد اصلی لوگوی شما در کجاست؟
به عنوان مثال اگر کاربرد اصلی لوگو در فضای وب است، لوگوی افقی مناسب‌تر است.
۱۷– زمان تحویل پروژه یا همان deadline چه زمانی است؟
۱۸– بودجه اختصاص داده شده جهت طراحی لوگو چه مقدار است؟
۱۹– آیا نیاز به طراحی‌های دیگری در قالب یک مجموعه همراه با لوگوی جدیدتان دارید؟ مثال: کارت ویزیت، پاکت نامه، سربرگ و …
۲۰– چه نوع لوگوهایی برای شما جذابیت بیشتری دارد؟

منبع

امید پنهانی هستم گرافیست ، چندین سال است در زمینه هایی ماننده طراحی گرافیکی ،فیلم و انیمیشن و … فعالیت می کنم. و آماده ارائه خدمات حرفه ای در این زمینه می باشم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • آیا لوگوی شرکت شما خوب است یا ضعیف؟ اگر یک بوکسور از […]
  • یکی از راه‌هایی که می‌تواند عکس شما را زیباتر کند، […]
  • هماهنگي در رنگ يعني آفرينش يك تركيب رنگي منظم، سازگار […]
  • اختراعات و تکنیکهای گوناگونی در پیشرفت لوگو دخیل بوده […]
  • برای مدیریت یک شرکت موفق، یک موسسه‌ی بزرگ و یا هر […]
  • ارتباط چشمی، ارتباط اجتماعی لازم را برای فردی که به او […]
  • بسیاری از بازاریان بر سر دوراهی راه اندازی کمپین […]
  •   قبل از آغاز یک کسب و کار باید مطمئن شوید که […]
  • شرکت های بزرگ و کوچک و فروشگاه هایی که میخواهند به کسب […]
  • لری پیج پسر دکتر کارل ویکتور پیج، یکی از نخستین […]
  • فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده بریتانیایی و مدیر […]
  • استیو جابز در ۲۴ فوریه سال ۱۹۵۵ در سان فرانسیسکو از […]
  • در قسمتی از وصیتنامه نوبل آمده: تمام دارایی‌ام طبق […]
  • تکنولوژی
    بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) نوعی بازاریابی اینترنتی (تلاش های بدون پرداخت هزینه) است که از وب سایت های شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده می کند. هدف SMM تولید محتوا است که کاربران برای کمک به آنها با شبکه اجتماعی خود به اشتراک می گذارند. […]
  • تکنولوژی
    نوعی باکتری وجود دارد که طی مکانیزم زیستی خود الکترون […]
  • تکنولوژی
    لیستی را گردآوری کرده ایم که وضعیت تبلیغات ویدیویی در سال 2019 را روشن خواهد کرد و به شما نشان می دهد که شرکت های موفق چگونه از محتوای ویدیویی برای پیدا کردن پیام خود استفاده می کنند. […]