۱۰ آذر

مطالبی در مورد تراکت تبلیغاتی

تراکت نوعی تبلیغ بصورت آنی است که برای بیان خبر و یا آگاهی دادن یک موضوع در مدت زمانی مشخص و با بیانی مستقیم و بدون واسطه ، جهت معرفی محصول یا خدمات موردنظر مورد استفاده قرار می گیرد . یک تراکت حاوی خبری مهم و معمولا دارای یک جمله تبلیغاتی اثرگذار است که معمولا با بیان تصویری و نوشتاری می باشند . یک گالری ، موسسه تجاری ، فرهنگی ، و غیره ، پس از انجام فعالیتهای روزمره و همیشگی، برای تغییر و تحول درروند عملکرد خود اقدام به چاپ و تکثیر تراکت مینماید تا اعلام کند که شیوه عملکرد و فعالیت آن واحد در یک مدت زمان معلوم تغییر نموده است . برای مثال خبر از افتتاحیه موسسه جدید با گرایش به حرفه جدید ، و یا خبر از حراج های فصلی در یک مدت زمان خاص و معلوم ، یک رویداد و یا فراخوان شرکت در میتینگ ، مسابقه و جشنواره های هنری و یا هر رویداد دیگری که احتیاج به معرفی و آگاهی از جهش فکری و روند کاری داشته باشد .
تراکت ارزانترین شکل تبلیغات است که به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کرده و با توجه به توزیع مستقیم آن طیف گسترده ای از مخاطبین می توانند از آن استفاده کنند . طراحی یک تراکت باید به گونه ای باشد که بتواند مخاطب را ترغیب به موضوعات مندرج در خود کند . بعبارت دیگر ارتباط صحیح ، هماهنگی و پیوستگی بین تصاویر و متون ، درج واضح و شفاف موضوع موردنظر ، مخاطب را در اولین نگاه ، وادار به پیگیری خبر موجود در تراکت خواهد کرد .
در صفحه روی تراکت عناوینی چون نام واحد ، معرفی فعالیت های ، امتیازات (اولین تولید کننده ،تنها موًسسه ،و یا استاندارد وایزو های رایج و غیره) شرایط مرتبط با اعلام تراکت (به مناسبت روز افتتاح نمایشگاه ویک گالری وغیره ) زمان، آدرس ،تلفن ، فکس ، ایمیل ، درج می شود و در قسمت پشت صفحه توضیحاتی در رابطه با موارد ثبت تراکت و شرح تحول در آن ذکر می شود.

از ویژ گی های تراکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تراکت یکی از ارزان‎ترین، شکل‎های تبلیغات است؛
به راحتی با مخاطب خود ارتباط بر قرار می کند؛
به دلیل توزیع مستقیم آن، طیف گسترده‎ای از افراد جامعه می‎توانند از آن استفاده کنند؛
قابل حمل بوده و می توان آن را در فرصت‎های مناسب، مطالعه و بررسی کرد؛ و
در تراکت می توانیم اطلاعات بیشتر و جزیی‎تری را نسبت به پوستر در مورد هدف‎مان به مخاطب ارایه دهیم.
معایب استفاده از تراکت:

برد تبلیغاتی یک تراکت یا برگه‎های تبلیغاتی در درجه‌ی اول به نحوه‎ی پخش و توزیع آن بستگی دارد که اگر بهترین نوع آن یعنی پخش پلاک به پلاک منازل را در نظر بگیریم آن هم با دقت بالا و انصاف پخش‌کننده باز بیش از پنجاه درصد آن به دلایل زیر دیده نمی‌شود و ماندگاری چندانی ندارند.
باد آن را جابجا کرده و از مسیر دید خارج می‌کند؛
بسیاری از آن‎ها به خاطر کثیف شدن مثلن به وسیله رد پا یا رد لاستیک اتومبیل و یا به هر دلیل دیگر مورد توجه مخاطب قرار نمی‎گیرند؛
کیفیت پایین و طراحی زشت و نازیبای تراکت‎ها توجه بسیاری را به خود جلب نمی‎کند؛
اگر کسی تراکتی را برای بررسی بردارد یا هنگام خروج از منزل است آن را در خیابان رها می‎کند و یا هنگام ورود به منزل است که بعد از دیدن، آن را مچاله کرده و دور می‎اندازد؛ و
نحوه‎ی پخش تراکت در خیابان و بین عابران نیز وضعیتی جز کثیف کردن خیابان و جوی آب ندارد.

برای کسب درآمد از طریق بیت کوین کلیک کنید

بایدهای یک تراکت خوب:

یقینن بداند چه چیزی را می خواهد به مخاطبان خود انتقال دهد.
کاملن مطالب درج‎شده را به صورت واضح و روشن مطرح کند.
بتواند مخاطب خود را ترغیب و تشویق به موضوعات تراکت کند.
ارتباط صحیح و پیوستگی و هماهنگی بین تصاویر و متن برقرار باشد تا اولین نگاه مخاطب به تراکت، او را وادار به پی‎گیری و جهت‎پذیری انتخاب او در خبر تراکت کند.

نکته‎های طراحی تراکت:

نکته‎ی مهم در طراحی تراکت‎های تبلیغاتی این است که طراحی گیرا داشته باشد و مطالب به گونه‎ای خلاصه در آن چیده شده باشد که چشم بیننده خسته نشود. در طراحی باید سعی شود که مطالب مهم، بزرگ‎تر باشند و بهتر است این مطالب به گونه‎ای باشد که بیننده را جلب کند و بیننده مشتاق شود که آن را بخواند. استفاده از رنگ‎های هم‎خانواده و ترکیب رنگ‎ها در طراحی بسیار مهم است.
کیفیت طراحی، نوع کاغذ، و نوع چاپ تراکت، نقش موثری در جذابیت و گیرایی تراکت در دید مخاطبان شما دارد.
غالبن در صفحه‎ی روی تراکت عناوینی مانند نام واحد و یا مرکز مورد نظر و معرفی فعالیت‎های او ـ امتیازات (اولین تولیدکننده، تنها موسسه، و یا استاندارد وایزوهای رایج و غیره)، شرایط مرتبط با اعلام تراکت (به مناسبت روز افتتاح نمایش‎گاه و یک گالری و غیره)، زمان، نشانی، تلفن، فکس، ایمیل، درج شود و در قسمت پشت صفحه، توضیحات در رابطه شرح تحول در آن ذکر می‌شود.

انواع تراکت:

طراحی جذاب، چاپ باکیفیت و شفاف، استفاده از کاغذ با کیفیت می‎توانند یک تراکت را تاثیرگذار سازند؛ بر این اساس تراکت‎ها از نظر اندازه، رنگ، جنس کاغذ، نوع چاپ قابل طبقه‎بندی هستند.

قطع انواع تراکت:

تراکت در سايز هاي مختلفي چاپ و تهيه مي‌شود به طور مثال:

قطع A4 (اندازه‎ی ۲۷۹ در ۲۱۰ میلی‎متر مربع)؛
قطع A5 (نصف A4 با اندازه‎ی۲۱۰ در ۱۴۸ میلی‎متر مربع)؛
قطع A6 (نصف A5 با اندازه‎ی ۱۰۵ در ۱۴۸ میلی‎متر مربع).

امید پنهانی هستم گرافیست ، چندین سال است در زمینه هایی ماننده طراحی گرافیکی ،فیلم و انیمیشن و … فعالیت می کنم. و آماده ارائه خدمات حرفه ای در این زمینه می باشم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • برای کالاهای تجاری خود از چه رنگ‌هایی استفاده […]
  • در دنیای عکاسی حتماً تا به حال با عبارت HDR مواجه […]
  • آیا لوگوی شرکت شما خوب است یا ضعیف؟ اگر یک بوکسور از […]
  • اختراعات و تکنیکهای گوناگونی در پیشرفت لوگو دخیل بوده […]
  • آیا به عکاسی از نوزاد علاقه‌مندید اما نمی‌دانید با چه […]
  • ارتباط چشمی، ارتباط اجتماعی لازم را برای فردی که به او […]
  •   قبل از آغاز یک کسب و کار باید مطمئن شوید که […]
  • شرکت های بزرگ و کوچک و فروشگاه هایی که میخواهند به کسب […]
  • مفهوم تبلیغات پنهان، یعنی اینکه تبلیغ‌کنندگان با […]
  • استیو جابز در ۲۴ فوریه سال ۱۹۵۵ در سان فرانسیسکو از […]
  • فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده بریتانیایی و مدیر […]
  • ویلیام هنری گیتس مشهور به بیل گیتس، در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ […]
  • لری پیج پسر دکتر کارل ویکتور پیج، یکی از نخستین […]
  • تکنولوژی
    وقتی از اپلیکیشن های پیام رسانی سخن می گوییم، آوردن […]
  • تکنولوژی
    حیات زنبورهای عسل اهمیت بسیار زیادی برای انسان‌ها […]
  • تکنولوژی
    هدف از طراحی سایت مشاهده حداکثری محتوا توسط بیشترین تعداد کاربران ممکن است، سئو سایت این امکان را فراهم می کند تا در موتورهای جستجو بیشتر دیده شوید و حداکثر کاربران ممکن را جذب کنید. […]